Glottodydaktyka
Glottodydaktyka to nowoczesna metoda nauki czytania i pisania, która umożliwia dzieciom opanowanie tych umiejętności w przyjaznej i twórczej atmosferze. Dzięki zastosowaniu tej metody, dzieci zyskują solidne podstawy w zakresie języka ojczystego, a także w nauce podstaw języka obcego i matematyki. Metoda glottodydaktyczna, stworzona przez prof. Bronisława Rocławskiego, podkreśla znaczenie wczesnego kontaktu dzieci z literami i cyframi jako kluczowego elementu ogólnego rozwoju oraz sukcesów w dalszej edukacji.
Glottodydaktyka to system, który uwalnia dzieci od niepowodzeń szkolnych.
Dlaczego glottodydaktyka?
Od niemal 40 lat prof. Rocławski udowadnia, że wczesne zapoznanie dzieci z literami i cyframi sprzyja ich rozwojowi. Moje podejście opiera się na tych sprawdzonych zasadach. Ukończyłam kurs „Glottodydaktyka Ojczystojęzyczna” prowadzony przez prof. Rocławskiego i posiadam licencję do prowadzenia nauki czytania i pisania tą metodą. Dzięki temu mogę zapewnić dzieciom radosne i efektywne wprowadzenie w świat edukacji szkolnej.
Metoda KLOCKÓW LOGO
Centralnym elementem mojej pracy są KLOCKI LOGO, innowacyjne narzędzie dydaktyczne. Na początku dzieci bawią się nimi, budując różne konstrukcje, takie jak mosty czy domy, co wprowadza je w świat liter i znaków w sposób naturalny i angażujący. Zabawa z KLOCKAMI LOGO pozwala dzieciom na naukę przez działanie, co wspiera ich poznawczy rozwój i umiejętności grafomotoryczne.
Zajęcia i pomoc dydaktyczna
Podczas zajęć z glottodydaktyki stosuję różnorodne pomoce dydaktyczne, takie jak:
- Glottodywaniki: do zabaw ruchowych, które wspierają rozwój motoryki i koordynacji.
- Piosenki i zeszyty ćwiczeń: urozmaicające naukę poprzez muzykę i zabawy pisemne.
- Wersja anglojęzyczna KLOCKÓW LOGO: pozwalająca na naukę języka angielskiego równolegle z językiem ojczystym.
Proces Nauki
W mojej metodzie kluczowe są różne etapy nauki:
- Synteza i analiza: rozpoczęcie nauki od syntezowania dźwięków, a następnie ich analizy.
- Ćwiczenia głosowe: odczytywanie z ust głosek i prostych wyrazów, wydłużanie głosek „trwałych” w wyrazach.
- Metoda „ślizgania się”: technika czytania, polegająca na płynnej zmianie liter.
- Wprowadzenie liter: nauka liter podstawowych i dodatkowych, w tym pisma węzełkowego.
- Zasady ortograficzne: kształtowanie świadomości ortograficznej i ortofonicznej, oznaczanie lewej strony zeszytu, czytanie własnego pisma.
Dzięki zastosowaniu tych metod, dzieci wchodzą w świat edukacji szkolnej z pewnością siebie i entuzjazmem. Kształtują umiejętności analizy i syntezy, rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową oraz orientację przestrzenną. Metoda glottodydaktyczna skutecznie przeciwdziała dysleksji i innym dysfunkcjom, wspierając rozwój każdej jednostki w sposób dostosowany do jej indywidualnych potrzeb.